Vrijwel iedere ICT-overeenkomst bevat een component software en dus moet daarvoor ook iets geregeld worden. De reden waarom ik hierover schrijf is dat ik de laatste tijd enkele uitspraken van rechters ben tegen gekomen waaruit blijkt dat er in het kader van afspraken over softwarelicenties nog wel eens zaken over het hoofd worden gezien. Wat ging er mis? Lees meer

Het lijkt zo eenvoudig. Na de nodige gesprekken besluit je als opdrachtgever om gebruik te gaan maken van de diensten van een ICT-dienstverlener. De gemaakte afspraken neem je netjes op in een contract en met het zetten van de handtekening is de samenwerking een feit. Toch? Lees meer

Er zijn voldoende situatie te bedenken waarin je als ICT-manager ontzettend opgelucht bent, als je kunt terugvallen op een goede back-up. Bijvoorbeeld bij de overgang naar een nieuwe server, de installatie van een upgrade van de software of bij een flinke crash. Hoewel niemand het belang van een goede, bruikbare back-up zal ontkennen, gaat het nog geregeld mis. Er zijn de nodige procedures gevoerd over de vraag wie er verantwoordelijk was voor het maken van een goede back-up. Lees meer