Ontbinding wegens gebrek aan samenwerking

Het is een regelmatig voorkomend probleem. Nieuw geïmplementeerde software werkt veel te traag. Na klachten reageert de softwareleverancier met “Het zal wel aan de hardware liggen”. Dan volgt een welles-nietesspel dat niet zelden eindigt bij de rechter. Zo ook in dit geval. Bijzonder is dat de leverancier in dit geval grotendeels gelijk krijgt, maar dat de rechter de overeenkomst op verzoek van opdrachtgever toch ontbindt. Vanwege het gebrek aan vertrouwen aan beide zijden op een goede samenwerking in de toekomst. Lees meer

 

Wie is er verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade bij een aanval van ransomware? De IT-dienstverlener of de klant? Deze vraag komt aan de orde in een vonnis van de rechtbank Amsterdam. Lees meer

Veel discussies en conflicten tussen contractspartijen gaan over de vraag of de opdrachtnemer of leverancier wel heeft voldaan aan de afspraken die partijen hebben gemaakt. Om dat te kunnen vaststellen, moet in de eerste plaats worden vastgesteld wat partijen hebben afgesproken. Dat is het makkelijkst als die afspraken ook op papier zijn gezet. Hoewel dit voor de hand lijkt te liggen, zie ik het op dit punt heel vaak misgaan. Partijen wisselen stapels met contracten en algemene voorwaarden uit, maar wat opdrachtnemer of leverancier nu echt gaat leveren blijkt eigenlijk niet uit die stukken. Onderdeel van de vraag wat partijen hebben afgesproken is de vraag of er sprake is van een inspanningsverbintenis of van een resultaatsverbintenis. Lees meer

Een van de problemen die mensen ervaren bij het sluiten van ICT-contracten, is dat het lijkt of IT-ers een heel andere taal spreken. De ICT-dienstverlener spreekt ‘IT-taal’ en de klant spreekt zijn eigen taal. Reden voor veel miscommunicatie. Dan zou je denken dat afspraken maken tussen IT-bedrijven onderling eenvoudiger is. Maar zelfs dat blijkt ingewikkeld. Lees meer

 

NLdigital (voorheen Nederland ICT), de brancheorganisatie voor ICT-leveranciers, heeft nieuwe algemene voorwaarden gelanceerd. Veel ICT-leveranciers maken gebruik van deze algemene voorwaarden.

Volgens NLdigital zijn dit de belangrijkste veranderingen ten opzichte van de oude voorwaarden van Nederland ICT:

  • Er zijn standaardclausules voor de verwerking van persoonsgegevens opgenomen;
  • Er is meer aandacht voor beveiliging;
  • Het onderdeel over Agilewerken is uitgebreid;
  • Clausule over SaaS-diensten is uitgebreid.

Eerder heb ik de nieuwe bepalingen over de verwerking van persoonsgegevens al besproken.

In het algemeen geldt dat algemene voorwaarden vooral (eigenlijk alleen maar) de belangen van de leverancier behartigen. Wees daar alert op  en maak andere afspraken als dan nodig is. Lees meer

Het Covid-19 virus houdt ons nog steeds stevig in de greep. Op het moment van schrijven bevinden ze ons al dik 5 weken in de intelligente lockdown. De stamkroeg, je favoriete restaurantje, de sportclub, scholen, sportclubs, de tandarts en kappers zijn allemaal dicht. Grote evenementen zijn afgelast, vakanties en reisjes zijn voor nog onbekende periode uitgesteld. Contact met familie en vrienden gaat voornamelijk online of soms in de achtertuin op minstens 1,5 meter afstand. We werken zoveel mogelijk thuis, onderwijzen onze kinderen en proberen de moed erin te houden. En dat lukt de ene dag wat beter dan de andere.

In het nieuws zie je steeds meer een verschuiving van focus op medische en persoonlijke aspecten naar een focus op (bedrijfs)economische en financiële gevolgen. Economen buitelen over elkaar heen om de desastreuze gevolgen van de huidige overheidsmaatregelen te benoemen. De eerste faillissementen zijn al aangevraagd en er zijn in maart 11.000 extra aanvragen voor een werkloosheidsuitkering aangevraagd. Dat is een stijging van 42% ten opzichte van februari. En op dit moment zijn veel ondernemers aan het kijken, hoe zij met inbegrip van ‘social distancing’ toch weer open zouden kunnen, in de nieuwe anderhalve meter samenleving. Lees meer

NL Digital (voorheen Nederland ICT) heeft nieuwe algemene voorwaarden gelanceerd. NL Digital is de brancheorganisatie voor ICT-leveranciers. Voor wie het niet meer kan bijhouden: Eerst hadden we de Fenit-voorwaarden(2003), vervolgens de ICTOffice voorwaarden (2009), daarna de Nederland ICT voorwaarden (2014) en nu dus de NL Digital voorwaarden. Het is steeds dezelfde organisatie die de voorwaarden ontwerpt, alleen de naam is telkens anders. Het is me niet helemaal duidelijk of de naamsverandering tot gevolg heeft dat ze ook de voorwaarden veranderen of andersom.

Zoals gebruikelijk worden in de algemene voorwaarden vooral de belangen van de leverancier behartigd. Dat betekent dat je als afnemer extra alert moet zijn en zo nodig andere afspraken moet maken met je leverancier. Lees meer

En op slag leven we in een volkomen andere wereld…. Bijeenkomsten zijn afgelast, we werken zoveel mogelijk thuis. Vakanties en reizen gaan niet door, kinderen gaan niet naar school. België heeft zelfs de grens tussen Nederland en België fysiek afgesloten. Wat staat ons nog meer te wachten?

In deze roerige tijden met alle restricties, probeert iedereen zoveel mogelijk te doen wat mogelijk is. Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, zoiets. Dat de impact op alles enorm is, behoeft geen nadere toelichting. Dat de wereld vol vragen zit ook niet. Het antwoord op al die vragen heeft niemand. Ik ga proberen er één te beantwoorden. Lees meer

 

Eerder schreef ik al eens over de boetes die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft uitgedeeld aan organisaties die het niet zo nauw nemen met de privacy. Zo was daar het Haga-ziekenhuis dat een boete van € 460.000 kreeg, omdat zij niet voldeden aan het vereiste van tweefactorauthenticatie. Ook Uber kreeg een boete van € 600.000. Zij verzuimde niet alleen om een datalek te melden, maar deed zelfs alle mogelijke moeite om het datalek geheim te houden. En in België kreeg een burgemeester een boete van € 5.000 omdat hij de gegevens van burgers die hij uit hoofde van zijn ambt als burgemeester had verkregen, misbruikte voor zijn eigen verkiezingscampagne.

Schadevergoeding

Maar naast boetes opgelegd door de AP kan een rechter ook schadevergoeding toekennen aan een betrokkene die is benadeeld omdat de verwerkingsverantwoordelijke zich niet heeft gehouden aan de privacywetgeving. Het recht op schadevergoeding is vastgelegd in artikel 82 van de AVG. De schadevergoeding die wordt toegekend op grond van de overtreding van de AVG is een immateriële schadevergoeding. Immateriële schade ziet op pijn, leed of gederfde levensvreugde. Dit in tegenstelling tot materiële schade die ziet op schade aan lichaam of eigendommen. Lees meer

 

Soms leggen partijen al hun afspraken vast en dan blijkt dat ze toch volkomen langs elkaar heen hebben gepraat en elkaar niet voldoende hebben begrepen. Op basis van de stukken die blijken uit de uitspraak van de rechter begrijp ik niet hoe de verwarring heeft kunnen ontstaan. Laat staan dat ik begrijp waarom de advocaat van opdrachtgever heeft bedacht waarom het een goed idee is om hierover te procederen.

Wat was er aan de hand?

Lees meer