Het Covid-19 virus houdt ons nog steeds stevig in de greep. Op het moment van schrijven bevinden ze ons al dik 5 weken in de intelligente lockdown. De stamkroeg, je favoriete restaurantje, de sportclub, scholen, sportclubs, de tandarts en kappers zijn allemaal dicht. Grote evenementen zijn afgelast, vakanties en reisjes zijn voor nog onbekende periode uitgesteld. Contact met familie en vrienden gaat voornamelijk online of soms in de achtertuin op minstens 1,5 meter afstand. We werken zoveel mogelijk thuis, onderwijzen onze kinderen en proberen de moed erin te houden. En dat lukt de ene dag wat beter dan de andere.
In het nieuws zie je steeds meer een verschuiving van focus op medische en persoonlijke aspecten naar een focus op (bedrijfs)economische en financiële gevolgen. Economen buitelen over elkaar heen om de desastreuze gevolgen van de huidige overheidsmaatregelen te benoemen. De eerste faillissementen zijn al aangevraagd en er zijn in maart 11.000 extra aanvragen voor een werkloosheidsuitkering aangevraagd. Dat is een stijging van 42% ten opzichte van februari. En op dit moment zijn veel ondernemers aan het kijken, hoe zij met inbegrip van ‘social distancing’ toch weer open zouden kunnen, in de nieuwe anderhalve meter samenleving. Lees meer