Voorbeelden uit de praktijk
Scroll naar beneden voor alle berichten. Je kunt ook voorbeelden bekijken uit één categorie: ICT-contracten, Samenwerking, of Privacy.)
Buitenspel gezet in de samenwerking
Samenwerkingen zie je in allerlei soorten, vormen en constellaties. En hoewel er voor een goede samenwerking veel meer nodig is dan alleen...
Zinloze rechtszaak na samenwerking
Ik zeg het wel vaker: Aan elke samenwerking komt een einde, daarom is het belangrijk om vooraf afspraken te maken over dat einde. Dat voorkomt gedoe...
Onrechtmatige concurrentie en samenwerking
Als je samenwerkt, in welke vorm dan ook, kom je al gauw op het punt dat je kennis, ervaring en andere (gevoelige) bedrijfsinformatie gaat delen....
Algemene voorwaarden veranderen?
Algemene voorwaarden veranderen? Dat kan toch niet? Geregeld krijg ik van klanten de vraag om eens te kijken naar het contract dat hun nieuwe...
Voor een dubbeltje op de eerste rang?
Voor een dubbeltje op de eerste rang? Niet binnen de ICT-wereld. Wil je ICT-storingen tot een minimum beperken? Dan zul je daar afspraken over...
Eeuwig vastzitten in een samenwerking?
In Nederland geldt het uitgangspunt dat elke overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan kan worden beëindigd. Gelukkig maar, anders zouden...
Welkom in de wereld die ‘contract’ heet
Over het algemeen geldt “afspraak is afspraak”. Het is heel verstandig om je afspraken vast te leggen in een contract, maar ook als je dat niet...
Voorkom een pijnlijk afscheid met goede afspraken
Bij het aangaan van een overeenkomst met een ICT-leverancier is het goed om ook stil te staan bij het einde van die overeenkomst, hoe tegenstrijdig...
ICT-leverancier komt afspraken niet na
Herken je dat? Je organisatie is in grote mate afhankelijk van ICT om goed te kunnen functioneren. Sterker nog, zonder goed werkende ICT ligt alles...
Na de samenwerking?
Partijen denken vaak wel na over de start van hun samenwerking. In sommige gevallen denken partijen ook na over het einde van hun...
De bakker eet altijd oud brood ….
…en bij de loodgieter lekt de kraan ook altijd. En zo ook hier. Je zou denken dat advocaten zich bewust zijn van het belang van het maken van goede...
Leg je afspraken vast; ook voor anderen
Goede afspraken maken over je samenwerking doe je niet alleen voor jezelf. Om te voorkomen dat er later een discussie over ontstaat. Maar ook voor...
Auteursrecht en samenwerking
Auteursrecht binnen een samenwerking. Geen onderwerp dat direct naar boven komt als partijen samen iets willen gaan ondernemen. Partijen denken vaak...
Verboden samenwerking
Soms blijkt een samenwerking verboden. In Nederland geldt het principe van contractvrijheid. Dat houdt in dat je (in principe) vrij bent om te...
Aan elke samenwerking komt een eind
Het is onvermijdelijk. Aan elke samenwerking komt het eind. Hoe dan ook, of je het nu wilt of niet. Daarom is het slim om aan het begin van je...
Risico’s van een mondelinge overeenkomst
Soms zien mensen het opstellen van een contract als teken van wantrouwen ten opzichte van elkaar. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens. Niet...
Samenwerkingen en intellectueel eigendom
In veel samenwerkingen speelt intellectueel eigendom een grote rol. Denk maar aan het samen ontwikkelen van software, de grafisch ontwerper en de...
Ondertekening overeenkomst vereist?
Vaak gaan partijen ervan uit dat er nog geen overeenkomst is, zolang partijen de overeenkomst niet hebben getekend. Maar ondertekening van een...
Samenwerking en exclusiviteit
Partijen die gaan samenwerken, maken vaak ook afspraken over exclusiviteit. De vraag hoe ver die exclusiviteit reikt, is wel een onderwerp waar veel...
De kosten van miscommunicatie
Je kunt het wel eens niet met elkaar eens zijn en daar een conflict over krijgen. Je kunt elkaar ook wel eens niet begrijpen en daar een conflict...
Stel het maken van afspraken niet uit…
Het gebeurt zo vaak en het gaat ook zo vaak mis. Partijen starten een samenwerking en stellen het maken van uitspraken nog even uit. “Komt nog wel”,...
Samenwerken en concurrentiebeding
Partijen die gaan samenwerken, spreken ook vaak een concurrentiebeding of relatiebeding af. Dat beding geldt dan tijdens de samenwerking, maar ook...
Wie mag het bedrijf voortzetten?
, Wie mag het bedrijf voortzetten als de samenwerking eindigt? De kans dat een samenwerking op enig moment eindigt is reëel. Een van de partijen...
Opdracht en vrijheid?
Veel samenwerkingen worden vormgegeven in een overeenkomst van opdracht. De opdrachtgever regelt voor zichzelf dan vaak zoveel mogelijk vrijheid om...
Pijnlijk resultaat samenwerkingsverband
Partijen starten vaak vol enthousiasme met een samenwerking. Dat enthousiasme zorgt er vaak ook voor dat er te weinig aandacht wordt besteed...
Einde samenwerking, grote gevolgen
Vertrouwen is de beste basis voor een samenwerking. Dat betekent niet dat je geen goede afspraken hoeft te maken. In de onderstaande samenwerking...
Overeenkomst sluiten op basis van een presentatie?
Een presentatie is natuurlijk een mooi middel om inzicht te geven in het te verkopen product. Of je ook een overeenkomst moet sluiten op basis van...
Samenwerking al ten einde nog voor de start
Vaak ontstaan discussies en conflicten tussen samenwerkingspartners in de loop van de samenwerking of zelfs pas bij de beëindiging daarvan. In...
Opdracht of samenwerking?
Opdracht of samenwerking, het ligt soms heel dicht tegen elkaar en toch is het een wereld van verschil. Een samenwerking vraagt een investering....
Leg afspraken schriftelijk vast!
Het gebeurt met regelmaat dat partijen gemaakte afspraken niet schriftelijk vastleggen. Er is geen tijd voor, ze vinden het niet belangrijk,...
Regel het einde van je samenwerking goed!
Het enthousiasme voor het starten van een samenwerking is vaak groot. Inspirerende ideeën, grootse plannen. Dan is er meestal minder aandacht voor...
Zorg dat je zelf kunt nakomen
Onze natuurlijke neiging is om vooral te kijken of de andere partij zijn verplichtingen wel nakomt. Onderstaande procedure leert , dat het net zo...
De zorgplicht van de ICT-dienstverlener
ICT en recht, het is lang niet altijd een soepele combinatie. Deze uitspraak illustreert dat weer. Kern van de zaak: De zorgplicht van de...
Vergoeding in strijd met redelijkheid en billijkheid
Ik heb wel vaker geschreven over de disbalans in de verhoudingen tussen de afnemer van ICT-dienstverlening en zijn leverancier. Meestal schiet de...
Boete voor toegang met vingerafdrukscan
Een toegangssysteem met gebruikmaking van een vingerafdrukscan. Dat lijkt veilig en makkelijk. Maar het mag niet altijd. Zo heeft de Autoriteit...
Samenwerking voor software ontwikkeling mislukt
Hoeveel mensen zouden er rondlopen met hele goede ideeën voor een app, maar zijn zelf niet in staat om die ideeën tot uitvoer te brengen? Niet de...
Samenwerking belangrijk in ICT
Ontbinding wegens gebrek aan samenwerking Het is een regelmatig voorkomend probleem. Nieuw geïmplementeerde software werkt veel te traag. Na...
Aanval ransomware, IT-bedrijf aansprakelijk?
Wie is er verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade bij een aanval van ransomware? De IT-dienstverlener of de klant? Deze vraag komt...
Inspanningsverbintenis of resultaatsverbintenis?
Veel discussies en conflicten tussen contractspartijen gaan over de vraag of de opdrachtnemer of leverancier wel heeft voldaan aan de afspraken die...
Lessen uit een conflict tussen twee IT-bedrijven
Een van de problemen die mensen ervaren bij het sluiten van ICT-contracten, is dat het lijkt of IT-ers een heel andere taal spreken. De...
Nieuwe voorwaarden NL Digital: de veranderingen (2)
NLdigital (voorheen Nederland ICT), de brancheorganisatie voor ICT-leveranciers, heeft nieuwe algemene voorwaarden gelanceerd. Veel...
Tijdelijk andere afspraken?
Het Covid-19 virus houdt ons nog steeds stevig in de greep. Op het moment van schrijven bevinden ze ons al dik 5 weken in de intelligente lockdown....
Nieuwe voorwaarden NL Digital: de veranderingen (1)
NL Digital (voorheen Nederland ICT) heeft nieuwe algemene voorwaarden gelanceerd. NL Digital is de brancheorganisatie voor ICT-leveranciers. Voor...
Corona en overmacht
En op slag leven we in een volkomen andere wereld…. Bijeenkomsten zijn afgelast, we werken zoveel mogelijk thuis. Vakanties en reizen gaan niet...
Boete of schadevergoeding AVG
Eerder schreef ik al eens over de boetes die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft uitgedeeld aan organisaties die het niet zo nauw nemen...
Overeenkomst tekenen zonder te lezen?
Soms leggen partijen al hun afspraken vast en dan blijkt dat ze toch volkomen langs elkaar heen hebben gepraat en elkaar niet voldoende...
Wat gaat opdrachtnemer doen?
Ga je een samenwerking aan? Leg dan ook je afspraken goed vast! Veel professionele dienstverleners hebben de randvoorwaarden voor hun...
Continuïteit van je ICT: de trusted third party
Veel organisaties maken voor hun bedrijfsprocessen gebruik van een clouddienst. De afhankelijkheid van organisatie van ICT wordt almaar groter....
Continuïteit van je ICT: hosting
Een van de meest relevante aspecten van een clouddienst is de continuïteit. Partijen maken vaak wel afspraken over back-upfaciliteiten, exit...
De continuïteit van je ICT: software
Een van de belangrijkste vraagstukken met betrekking tot een ICT-contract vind ik continuïteit. In de overeenkomst en/of de SLA worden vaak...
De continuïteit van je ICT: data
Een van de belangrijkste vraagstukken met betrekking tot een ICT-contract vind ik continuïteit. In de overeenkomst en/of de SLA worden...
Continuïteit in de cloud
Een van de belangrijkste vraagstukken met betrekking tot een ICT-contract is continuïteit. In de overeenkomst en/of de SLA worden vaak afspraken...
De redelijke termijn tot nakoming
Als een ICT-leverancier de afspraken uit de overeenkomst niet nakomt, moet je hem eerst in gebreke stellen, voordat je andere stappen zet. Met die...
De roekeloze leverancier
Meestal is het de opdrachtgever die de leverancier meer dan zat is en de overeenkomst, vaak zonder fatsoenlijke ingebrekestelling, beëindigt. In dit...
Beperking van aansprakelijkheid, het kan ook te ver gaan.
ICT-leveranciers staan erom bekend hun aansprakelijkheid vergaand te beperken en uit te sluiten. Zo’n beperking bestaat meestal uit het uitsluiten...
Software en samenwerking
Het gebeurt met grote regelmaat: partijen die een samenwerking aangaan om een applicatie op de markt te brengen. En dat gaat helaas niet altijd...
De macht van de ICT-leverancier
“De wurggreep van de softwarereuzen” kopte het Financieel Dagblad. Het artikel ging over de wijze waarop grote softwarebedrijven (Oracle, Microsoft...
Toestemming voor foto’s op een festival?
Enige tijd geleden was ik op een klein, beetje nat maar heel gezellig rockfestival, Under the Milky Way. Daar kwam ik bovenstaande aankondiging...
De kwaliteit van ICT: is dat meetbaar?
Er wordt in het nieuws geregeld melding gemaakt van mislukte IT-projecten. Zo heeft minister Cora van Nieuwenhuizen begin deze maand de overeenkomst...
De hete soep, boetes op grond van de AVG
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. De wet heeft veel stof doen opwaaien en menig ondernemer in...
Een escrow voor bedrijfscontinuïteit?
Om de continuïteit van de automatisering binnen bedrijven te waarborgen wordt vaak gebruik gemaakt van een escrow. De escrow is bedoeld om de...
De overeenkomst is opgezegd, maar leverancier moet toch leveren
De overeenkomst met je ICT-dienstverlener is opgezegd, maar de opzegtermijn blijkt veel te kort om een nieuwe leverancier te vinden en te migreren...
Geheimhoudingsbeding zinvol?
In bijna iedere overeenkomst komt wel een geheimhoudingsbeding voor. Voor praktisch iedere samenwerking is het zinvol om hier afspraken over te...
Documentatie bij software
Onlangs adviseerde ik een organisatie over de afspraken die zij hadden gemaakt over de ontwikkeling, het gebruik, het onderhoud en het beheer van...
Nakoming afdwingen, hoe doe je dat?
Ik ben ervan overtuigd dat de beste resultaten kunnen worden behaald als ICT-dienstverlener en opdrachtgever hun relatie als een samenwerking...
Geen handtekening, dus ook geen overeenkomst?
Zolang partijen het nog niet helemaal eens zijn over de afspraken die zij willen maken voor hun samenwerking, zullen zij een contract ook niet...
Opzeggen van ICT-overeenkomsten: wees zorgvuldig
Ik schreef hier al eerder over de wijze waarop partijen met de overgang van de ene leverancier naar de andere leverancier zouden moeten omgaan,...
Over ICT-projecten en nieuwe keukens
Het zijn veelgehoorde klachten van organisaties die bezig zijn met de implementatie van nieuwe ICT. Het duurt veel langer dan verwacht, het kost...
Afspraak is afspraak?
Vertragingen Een van de veelgehoorde klachten bij ICT-projecten is, dat het allemaal zolang duurt. En vooral dat het zoveel langer duurt dan...
Algemene voorwaarden: Waar let je op? (3)
Alle ICT-dienstverleners maken gebruik van algemene voorwaarden of standaardovereenkomsten. Niet zelden komen ze als sluitstuk op tafel en wordt er...
Algemene voorwaarden: Waar let je op? (2)
Alle ICT-dienstverleners maken gebruik van algemene voorwaarden of standaardovereenkomsten. Niet zelden komen ze als sluitstuk op tafel en wordt er...
Algemene voorwaarden: Waar let je op? (2)
Alle ICT-dienstverleners maken gebruik van algemene voorwaarden of standaardovereenkomsten. Niet zelden komen ze als sluitstuk op tafel en wordt er...
Algemene voorwaarden: waar let je op? (Deel 1)
Alle ICT-dienstverleners maken gebruik van algemene voorwaarden. Niet zelden komen ze als sluitstuk op tafel en wordt er weinig aandacht aan...
Contract, een blijk van wantrouwen?
Het gebeurt me geregeld. Als ik mensen vertel wat ik doe, vertrouwen mensen mij soms toe dat zij het opstellen van een contract eigenlijk een blijk...
Agile ontwikkelen: Wat spreek je af?
Ontwikkeling van software Hoewel we steeds meer zien dat partijen kiezen voor zoveel mogelijk standaardisering in hun software, gebeurt het...
Welke algemene voorwaarden zijn van toepassing?: Battle of forms
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dat geldt ook voor de algemene voorwaarden. Nu komt het geregeld voor dat de beide...
Sssst, niet verder vertellen ……
Misschien heb je er al wat van gezien: de nieuwe Wet bescherming bedrijfsgeheimen, in werking getreden op 23 oktober 2018. Maar wat kun je er nu...
Beperking van aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden altijd terecht?
De beperking van de aansprakelijkheid van de ICT-leverancier wordt in het algemeen geregeld in zijn algemene voorwaarden. Hierin wordt de...
Mag mijn softwareontwikkelaar mij zomaar laten zitten?
Kan een softwareontwikkelaar zomaar de overeenkomst met zijn opdrachtgever opzeggen? Het antwoord op deze vraag is, meestal niet, maar in het...
Wat te doen met de SLA?
Een ICT-contract gaat in de meeste gevallen om de levering van diensten. De wet heeft hier een paar zaken voor geregeld. Een van de onderwerpen...
De ICT-leverancier in de spagaat
Veel ICT-contracten zijn een samenraapsel of zelfs een ketting van dienstverlening door verschillende partijen. Zelfs al heeft je organisatie...
Zinvolle afspraken over softwarelicenties
Vrijwel iedere ICT-overeenkomst bevat een component software en dus moet daarvoor ook iets geregeld worden. De reden waarom ik hierover schrijf is...
Zonder scope geen overeenkomst
Het lijkt zo eenvoudig. Na de nodige gesprekken besluit je als opdrachtgever om gebruik te gaan maken van de diensten van een ICT-dienstverlener. De...
De back-up, wie is er verantwoordelijk?
Er zijn voldoende situatie te bedenken waarin je als ICT-manager ontzettend opgelucht bent, als je kunt terugvallen op een goede back-up....